KEFFARETLER

YEMİNLER

EVLİLİK

BOŞANMA

SİYER-İ NEBİ

TEMİZLİK / TEHARET / DİYANET(DİB) FETVALARI

ADAK VE YEMİN / DİYANET(DİB) FETVALARI

DUA VE ZİKİR / DİYANET(DİB) FETVALARI

KADINLARA ÖZEL HALLER / DİYANET(DİB) FETVALARI

MİRAS VE VASİYET / DİYANET(DİB) FETVALARI

YİYECEKLER ve İÇECEKLER / DİYANET(DİB) FETVALARI

BİDAT VE HURAFELER / DİYANET(DİB) FETVALARI

10.200 SORULU-CEVAPLI MÜLAKAT SORULARI

1-Kur’an-ı Kerim ile ilgili SORULAR VE CEVAPLAR

2-Tecvid ile ilgili SORULAR VE CEVAPLAR

3-Tefsir ile ilgili SORULAR VE CEVAPLAR

9-Hadis ile ilgili SORULAR VE CEVAPLAR

12-Kelam ve Akaid ile ilgili SORULAR VE CEVAPLAR

14-Hac ve Umre ile ilgili SORULAR VE CEVAPLAR

16-Peygamberler ile ilgili SORULAR VE CEVAPLAR

21-Siyer-i Nebi ile ilgili SORULAR VE CEVAPLAR

28-Genel Kültür ile ilgili SORULAR VE CEVAPLA

Seferilik

SEFERİLİK, YOLCU NAMAZI 

Seferiliğin Mahiyeti:

Kimisi yolculukta ölçü olarak mesafeyi kimisi de zamanı ele almıştır. Orta bir yürüyüşle 3 günlük mesafe Hanefilerin ölçüsüdür. 3 günlük yolculuk da 18 saat yürümeye bedeldir. Daha sonraları bu üç günlük yol kilometreye çevrilmiştir. Bu da 85-90 km yapmaktadır. Zaman veya mesafeyi ölçü almanın bazı problemleri vardır. Mesafe esas alınırsa 90 km konforlu bir şekilde gidilebiliyor. Zaman esas alınırsa yani 18 saat bugün seferilik diye bir şey olmaz.

Hanefiler dışındakilerin çoğunluğuna göre yolculuk namazın cem’ine ruhsat sağlar. Ölçü olarak da 2 günlük yolculuk veya ağır yükle ve yaya olarak 2 konaklık mesafedir. Yolculukta meşakkat izafi olduğu için ölçü olarak mesafe esas alınmıştır. Yolculukta namazları kısaltma ve birleştirme vardır. Yolculuk iş-gezi-emniyet için yapılır. Sefer hükümlerini uygularken seyahat türüne bakılır. İş ve gezi içinse kişinin inisiyatifine bırakılır. Emniyet içinse seferi hükümleri uygulanır. Kişi ihtiyaç duyuyorsa seferi ruhsatları kullanmalı ihtiyaç duymuyorsa kullanmamalıdır.

Seferiliğin Hükümleri:

Yolcu olan Ramazan orucunu tutmayıp sonraya bırakabilir. Mesh üzerine mesh 3 gün olur. 4 rekatlık farzları 2 rekat olarak kılar. Buna kasr-ı salat denir. Namazı kısaltmak mecburi değil kişinin tercihine kalmıştır. Hanefiler ise aksi görüştedir. Hanefilere göre namazı kısaltmak ruhsat değil azimettir. Bundan dolayı namazı kısaltmayı vacip olarak görürler. Bilerek 2 değil de 4 rekât kılmak mekruhtur. Malikilere göre seferde namazı kısaltarak kılmak müekked sünnettir. Şafi ve Hanbelide ise kısaltma ruhsat olarak görülür.

Seferi kimse 15 günden fazla kalacağına niyetlenirse mükim okur. Namazlarını tam kılar. Şafi ve Malikilere göre ise bu süre 4 gündür. Hanbelide de aynıdır. Namaz cemaatle kılındığında mukim yolcuya, yolcu mukime uyabilir. Mukim seferiye uyduğunda 3. ve 4. rekatta kıraat yapmaz, yanılırsa sehiv secdesi yapmaz. Seferilik müddeti:  Hanefi; 15 günden az, Şafii, Maliki; 4 günden az olmalıdır.

3 tane vatan türü vardır.

⇒1-Vatan-ı asli; Kişinin yaşadığı, hayatını sürdürdüğü vatandır. Başka yere göç edince yeni bir vatan-ı asli olur. Eski yer vatan-ı asli olmaktan çıkar.

⇒2-Vatan-ı ikamet; Bir kimsenin doğduğu, evlenip ailesini yerleştirdiği veya kendisinin yerleşmeye karar verdiği yer olmamak kaydıyla kişinin 15 günden fazla kalmak istediği yere denir.

⇒3-Vatan-ı sükna; Bir yolcunun 15 günden az kalmayı planladığı yere denir. Bir kimse yerleştiği veya karısının yerleştiği yere varınca seferi olmaz. Sadece yolculuk sırasında seferi olur.