5-MAL İLE İLGİLİ ŞARTLARDAN ‘’YILLANMA’’
79-Zekâta tâbi mallarda aranan şartlardan biri de, o malın üzerinden bir kamerî yılın geçmiş olması şartıdır ki buna fıkıh ilminde “……” tabir edilir. Noktalı yere hangi kavram gelmelidir?
&Havelânü’l-havl
80-Hz. Peygamber, “Üzerinden bir -amerî- yıl geçmedikçe, o malda zekât yoktur” hadisi ne ile ilgilidir?
&Zekat – Havelânü’l-havl
81-Fakihler, Hz. Peygamber ve Hulefâ-yi Râşidîn devirlerindeki zekât uygulamalarından hareketle altın ve gümüş para, ticaret malları ve hayvanlarda zekâtın farz olması için ‘’……’’i şart koşarlar. Noktalı yere hangi kavram gelmelidir?
&Havelânü’l-havl
82-Havelânü’l-havl” şartı hangi zekât verilecek mal için geçerli değildir?
&Toprak ürünleri, Madenler ve Defineler
83-Üzerinden bir sene geçme şartı aranmayan madenlerin ve definelerin zekâtı ne zaman ödenmelidir?
&Elde edildikleri zaman
84-Toprak ürünlerinin zekâtı ne zaman verilmelidir?
&Hasat mevsiminde
85-Havelânü’l havle tâbi mallar ancak bir senede nemâlanır. Altı çizili kelime ne anlama gelmektedir?
&Artar, çoğalır, kâr ve gelir getirir. Hayvanlar yavrulamak suretiyle çoğalır. Ticarî yatırımlar kâra dönüşebilir.
86-Madenler yerden çıkarılıp işlenmekle kâr elde edilir. İşlenmekle kâr elde edilen başka hangi zekât ürünü vardır?
&Toprak ürünü
87-Zekât mallarının bir kısmında sene geçme şartının arandığı bir kısmında aranmadığı konusunda görüş birliğine varan fakihler bu meseleyi nasıl açıklamışlar?
&Zekâtın vücûb sebebi olan nisabın bu sene içinde ne zaman bulunması gerektiği, ayrıca yeni kazanılan mallarda süre şartının aranıp aranmayacağı konularında farklı görüşler ileri sürmüşlerdir.
88-Zekâtla ilgili olan Mâl-i müstefâd ne demektir?
&Eski malların üzerine katılan, eklenen yani yeni kazanılan mallar
89-Mâl-i müstefâd’a örnek vererek açıklayınız?
&Önceden yok iken sonradan ferdin mülkiyetine geçen maldır. Maaş, ücret, ikramiye, geçici kazançlar, bağışlar, miras yoluyla edinilen servet vb. mâl-i müstefâd kapsamına girer.
90-Bir malda zekâtın farz olabilmesi için, nisabın bütün sene boyunca bulunması gerekir. Bu görüş hangi mezheplere aittir?
&Şâfiîler’e ve Hanbelîler’e
91-Bir malda zekâtın farz olabilmesi için, o malın hem sene başında ve hem de sene sonunda nisaba ulaşmış olması şarttır. Yani sene sonunda hesaplayarak malının zekâtı verilir. Bu görüş hangi mezhebe aittir?
&Hanefîler’e
92-‘’Bir mal sene içinde nisabın altına düşerse, ona zekât vâcip olmaz.’’ Diye konuşan biri hangi mezheplerden bahsetmektedir?
&Şâfiîler’e ve Hanbelîler’e