VERGİ ZEKÂT İLİŞKİSİ
451-Vergi ne demektir?
&Kamu giderlerini karşılamak üzere devletin tek taraflı olarak ve vergileme yetkisine dayanarak, kişilerin gelir ve mallarından aldığı ekonomik değerlerdir.
452-Vergi nedir?
&Devletin kamu harcamalarını finanse etmek amacıyla fert ve işletmelerden, karşılıksız olarak ve kamu hukukunun kuralları çerçevesinde aldığı paralardır.
453-Günümüzde verilen vergiler zekât yerine geçer mi, Neden?
&Hayır.(Hz. Ebü Bekir dönemi gibi olursa ne ala)
&Zekât Allah tarafından konulmuş, Vergi beşer tarafından
&Zekâtın yüzdelik oranları değişmez, Vergi de değişkendir.
&Zekât sekiz sınıfa verilir, Vergi de ise her yere harcanır.
454-Zekât verirken uyulması arzu edilen(gereken) kaideler nelerdir?
&Müslüman zekâtını sadece Allah’ın rızâsına kavuşmak için vermelidir.
&“Başa kakmadan” ve “ezâ vermeden” yerine getirmelidir.
&Müslüman mükellef temiz ve helâl kazancından zekât vermelidir.
&Mal olarak veriyorsa, bu malın iyi cinsten olmasına özen göstermelidir.
&Vaktinde eda edilmeli, acele davranmalı,mazeret olmaksızın geciktirmemelidirler.
&Zekâtın, kendilerine zekât verilebilecek akrabaya ödenmesi daha faziletlidir.
&Zekât, öncelikle malın bulunduğu yerde yaşayan fakirlere verilmelidir.
455-Müslümanın zekâtını mutlaka kendisi vermesi şart değildir. Bu farîzanın edası için güvenilir bir müslümanı vekil tayin edebilir mi?
&Evet
456-Hangi mezhep fakihlerinin bazılarına göre riyâ ve insanların bu husustaki övgülerinden kaçınmak için vekil vasıtası ile zekât vermeyi müstehap, daha iyi görmüşlerdir?
&Mâlikî fakihlerinden bazılarına göre
457-Zekât veren kişinin, fakire verdiği şeyin zekât olduğunu bildirmemesi daha iyidir. Neden?
&Çünkü bu zekâttır diye bildirmek, alanı, özellikle zekât aldıklarını gizlemek isteyen veya muhtaç oldukları halde almaktan çekinen kişileri tedirgin edebilir, onları incitebilir.
458-“Zekâtı verirken bunun zekât olduğu söylensin mi?” sorusuna “Bu sözle incinmesine ne gerek var, zekâtını verir ve susar. Yüzüne vurmasına ne gerek var.” Bu söz kime aittir?
&Ahmed b. Hanbel
459-“Zekât olduğunu söylemesi mekruhtur, çünkü fakirin gönlünü incitmektedir” görüşünü ileri süren hangi mezhep bilginleridir?
&Bazı Mâlikî bilginleri
460-Hz. Peygamber zekât getiren veya gönderenlere “Allahım, filânın ailesine bereket ver.” anlamında dua etmiştir. Hz. Peygamber hangi ayete istinaden böyle dua etmiştir?
&“Onların mallarından sadaka (zekât) al ki bununla onları (günahlardan) temizleyesin, onların sevaplarını arttırıp yüceltesin. Onlara dua et. Çünkü senin duan onlar için sükûnettir. Allah çok iyi işiten ve bilendir” (Tevbe /103)
461-Hz. Peygamber’in zekât memurlarına, mükelleflerden zekât topladıktan sonra dua etmeleri hususunda bir emir vermemiş ve bunu onların takdirlerine bırakmış olduğunu dikkate alan fakihler çoğunluğu dua etmenin ne olduğunu söylemişlerdir?
&Müstehap
462-Zekât toplayan görevlinin zekâtını aldığı mükellefe dua etmesi zâhirî fakihlerine göre hüküm nedir?
&Vâciptir
463-Zekâtı vermek için öncelik sırası nasıldır?
&Erkek veya kız kardeşlere
&Erkek veya kız kardeşlerin çocuklarına
&Amcalara veya halalara
&Amca veya hala çocuklarına
&Daha sonra da diğer akrabalara
&Komşulara
&Meslektaşlara