C-İŞARİ(TASAVVUFİ) TEFSİR
275-Tasavvufî tefsirler hangileridir?
&Tusterî (283/896)Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azûn
&Sülemî (412/1021) Hakâiku’t’Tefsîr
276-‘’İşaret’’ kavramı ne demektir?
&Bir nesneyi gösterme bir anlamı üstü kapalı bir şekilde ifade etme dolaylı kinayeli bir sözle anlatma anlamına gelir.
277-Tasavvufta işaret ne demektir?
&Maksadı söz aracılığı olmadan başkasına bildirme ibareyle anlatılamayan yalnızca ilham ve keşf ile elde edilmiş bilgi ve sezgiyle anlaşılabilecek kadar gizli mana
278-İşari tefsiri için kullanılan diğer isimler nelerdir?
&Ekol yöntem olarak: Remzi veya İşari tefsir
&Temsilcilerine nazaran: Tasavvufi veya Sufi tefsir
279-İşari tefsirin özellikleri nelerdir?
&Mutasavvıfın keşf ve ilham yoluyla elde ettiği batıni/ledünni bilgiyi yorumlamasıdır. Yorumlama tarzı: işaret ve remz, Kaynağı ise: keşf ve ilham, Çıkan bilgi: hakikat, latife ve sır
280-Tasavvufun tarihi dönemleri nelerdir?
İşari tefsir tasavvufla paralellik arz eder. 3 dönemde gelişmiştir.
&Zühd ve Takva dönemi: Zahidin ahlak ve takvasını geliştirdiği, ibadet ve ahlakla ilgili ayetlerin tefsirinin yapıldığı dönem.
&Tasavvufun sistemleşip kurumsallaştığı dönem: İşari tefsire yönelik eserler yazılmış
&Felsefileşip nazari sistem haline geldiği dönem: Muhyiddin ibn Arabî
281-İşari tefsirin kurumsallaştığı dönemde (2. dönem) yazılan eserler nelerdir?
&Sehl et-Tüsteri :(Tefsiru’l-Kur’ani’l Azim)
&Sülemi :(Kakaikü’t-Tefsir)
&Kuşeyri :(Letaifü’l-İşarat)
282-Sufi müfessirlerin işari tefsirin meşruiyeti için kullandığı delilleri nelerdir?
&Kur’an ayetleri, hadisler ve sahabe sözleri.
283-Tasavvuf kaç kısma ayrılır?
&Ameli ve Nazari
284-İşari tefsirin kısımları nelerdir?
&İşari sufi tefsir: Ayetlerin mutasavvıflarca ilham ve keşf yoluyla elde ettikleri batını bigi
&Nazari sufi tefsir: Felsefileşmiş nazari tasavvuf ehlini desteklemek için ayetlere getirdikleri batıni şahsi yorum
285-İşari sufi tefsir ile Nazari sufi tefsirinin aralarındaki farklar nelerdir?
&İşari sufi tefsirde sufinin öznel görüşü yok, Nazari sufi tefsirinde vardır.
&İşari sufi tefsirde ayetin zahiri anlamına ters düşmez, tek anlamda değildir; Nazari sufi tefsirinde zahiri anlama ters düşebilir, başka anlamı yoktur.
&İşari tefsir; sahih yorum kabul edilmiş, Nazari tefsir; batıni yorum sayılıp kabul edilmemiştir.
&Nazari Sufi tefsir huruf-ı mukatta başta olmak üzere Cifr hesabıyla ayetleri kehanete varacak derecede zahire ters düşecek şekilde aşırı yorumladıklarından ‘batıni’ ve ‘ilhadi’ olarak değerlendirilmiştir.
286-İşari tefsirin kabul görmesi için müfessirlerin ileri sürdükleri şartlar nelerdir?
&Bâtıni anlam zahiri anlama ters düşmemeli
&Bâtıni anlamı doğrulayan akli veya nakli delilin olması
&Bâtıni manaya aykırı dini akli delil olmamalı
&Zahiri mana olmadan sadece batını mana kast edilmemeli
287-En önemli işari tefsirler hangilerdir?
&Selh Abdullah et-Tüsteri(Tefsiru’l-Kur’ani’l-Azim)
&Abdurrahman es-Sülemi(Hakaikü’t-Tefsir)
&Kuşeyri(Letaifü’l-ışarat)
&Necmüddin Nahcivani(El-Fevatihu’l-ılahiyye)
&İsmail Hakkı Bursevi(Ruhu’l-Beyan)
288-İşrai tefsir yazan tasavvuf âlimler kimlerdir?
&İbnü’l-Arabî ve Sadreddin Konevî
289-Kişileri daha ahlaki bir hayat tarzına ulaştırma ruhu temizleme maksadıyla yazılmış ve kur’an da bunlar için yorumlanabilecek ayetler tasavvufi açıdan tefsir edilmiştir. Bu tür tefsirlere ne denir?
&Tasavufi Tefsir
290-Küşeyri’nin ‘’Letaaiful İşarat’’ adlı tefsir ile İsmail Hakkı Bursevi’nin ‘’Ruhul Beyan’’ adlı tefsirinin ortak özelliği nedir?
&İkisi de tasavvufi(sûfî/isârî) tefsir amaçlı yazmıştır