A-MEZHEBİ(Fırka)/KELÂMÎ TEFSÎR EKOLLERİ
253-Mu’tezile Tefsirleri hangileridir?
&Abdülcebbâr b. Ahmed (415/1025)
Tenzîhu’l-Kur’ân ani’l-Metâin
&Zemahşeri (538/1143)
el-Keşşâf an Hakâiki’t-Tenzîl
254-Şia’nın kelami tefsirleri nelerdir?
&A-Şîa’nın İmamiyye koluna ait olan tefsirler hangileridir?
&Ebû Ca’fer et-Tûsî (460/1068)
Tefsvru Tibyân
&Ebû Ali et-Tabressî (548( 1153)
Mecme’u’l-Beyân it lÂûmi’l-Kur’ân
&B-Şia’nın Zeydiyye koluna ait olan tefsiri hangisidir?
&Şevkânî (1250/1834)
& Fethu’l-Kadîr
255-Mutezile, Şiâ ve Hâricî fırkaları gibi ortaya çıkan ilk mezheplerin hepsinin Kur’ân’a sarıldığını ve ilk ihtilâfların hepsinin Kur’ân’a rucu’ ettiğini görmekteyiz. Onlar, Kur’ân’ı, kendi fırkalarının dar görüşü içine sığdırmaya uğraşmışlar, hattâ İslâm bünyesi içinde, aslı İslâmî olmayan fırkalar bile, bekâlarını sağlayabilmek için Kur’ân’a dayanmak mecburiyetinde kalmışlardır. Bu tür grupların yazdıkları tefsir hangi tefsir çeşidine girer?
&Fırka Tefsirleri/Kelâmî Tefsîrler
256-İslâm’da tefsîr hareketine hız veren âmillerden biri de, İslâm’ın birinci asrından itibaren gerek dinî ve gerekse siyasî bir anlayışla zuhûr etmeye başlayan fırkalar olmuştur. Her şeyden evvel Müslüman olduklarını unutmayan bu fırkalar, yaptıkları işlerin doğruluğunu ispat için Kur’ân’a başvuruyorlardı. Gittikleri yolun doğruluğunu göstermek gayretiyle âyetleri, kendi görüşlerini teyid edecek şekilde te’vil ediyorlardı. İslâm milleti arasında şâyi olan fırkalardan herbiri Kur’ân’da kendi mezhebine uygun gördüğünü alıyor, diğer kısımları ise te’vil edip, kendi görüşüne uydurmaya çalışıyor ve insanlar da bu yollardan birine tâbi oluyordu. Bu tür tefsir çeşitlerine ne denir?
&Fırka Tefsirleri/Kelâmî Tefsîrler