3-ES’ARIYE MEZHEBİ
99-Hicrî 260 (873) yılında Basra’da doğmuş, 324 (936) yılında Bağdat’ta ölmüştür. Daha önce Mu‘tezile mezhebine bağlı iken 9. ve 10. yüzyılda Mu‘tezile’den ayrılmış ve Eş‘arîliği kurmuştur. Eş‘arîlik, daha çok Mu‘tezile’ye bir karşı tez olarak doğmuştur. Eş‘arîlik daha çok Endülüs, Hicaz, Kuzey Afrika, Mısır, Irak, Suriye ve Endonezya’da yayılmıştır. Bu mezhebi kuran Mezhep imamının adı nedir?
&Ebü’l-Hasan Ali b. İsmâil el-Eş‘arî
100-Bağdat ve Basra gibi dönemin ilim ve siyaset merkezinde şöhret bulan ve felsefe ile mücadele yapabilecek şekilde gelişen kelam mezhebi hangisidir?
&Eş‘arîlik
101-Eş’ari’ye mezhebi nasıl ortaya çıkmıştır?
&Imam Eş’ari 40 yıl kadar Mutezile talebesi idi. Hocasına sorduğu sorulardan tam cevap alamaz ve şüpheye düşer. Doğruyu bulma çabasına girer. Efendimizi rüyasında görür. Efendimiz sünnetin zaferi için çalışmasını söyler ve Mutezileden ayrılır. Eş’ariye daha çok mutezileye anti tez olarak gelmiştir.
102-Eş’ari’nin kelam alanında geliştirdiği akım hangisidir?
&Ehl-i Sünnet
103-Şafiî Mezhebinde yetişerek, onun fıkıh esaslarından mülhem bir itikadî mezhep meydana getirmiştir. Mensupları arasında şafiîlerden başka bir kısım Maliki ve Hanbelîler de vardır. Sayıca bu mezhep, Matüridîlerden çoktur. Bahsedilen mezhep hangisidir?
&Eş’arî Mezhebi
104-‘’İyi ve kötü, güzel ve çirkin akıl ile değil vahiyle bilinebilir. Bir şey Allah emrettiği için güzel, yasakladığı için çirkindir.’’ Bu görüş hangi itikadi mezhebe aittir?
&Eş’ariliğe
105-Şafiilik, Malikilik ve Hambelilik hangi itikadi görüşü benimsemiştir?
&Eş’ariliği
106-“Dinî tebliğat olmazsa akıl ile Allah bilinemez”, ‘’İnsanın yaptığı işlerde tam bir hürriyete sahip değildir.’’ görüşü hangi mezhebe aittir?
&Eş’ariyye
107-Tasavvufi düşünceye itikadi konularda öncülük eden ekol hangisidir?
&Eş’arilik
108-Eş’ariliğin islam dünyasına hâkim olması ne zaman başlamıştır?
&Hicri 4. asırdan sonra mutlak Cebriye’nin tesirini kaybetmesinden sonradır
109-Eşarilere göre İstitâat nedir?
&ALLAH’ın insanda fiili işlemekte olduğu anda ve ancak o fiili yapmaya elverişli olarak yarattığı, bu sebeple zıt değerde iki fiilden birini serbestçe kullanmaya elverişli olmayan bir kudrettir.
110-Eş’arîler doğru ve yanlışın mükellefe yüklediği sorumluluk bakımından fiilleri hangi kritere göre tasnif ederler?
&Fayda
111-‘’Allaha iman konusunda sadece kalp ile tastik etmenin yeterli olduğunu, imanın artar ve azalabilir bir nitelik taşıdığını’’ savunan itikadı mezhep hangisidir?
&Eşari
112-Eşariler kulun fiiliyle ALLAH’ın iradesi arasındaki ilişkiyi çözümlemek için hangi kavramı istihdam ederler?
&Kesb
113-Kelime anlamı ‘’kazanmak, yapmak’’ olan ve Eşari ekolü ile özdeşleşmiş kavram hangisidir?
&Kesb
114-İmam Eş’ari’nin günümüze kadar ulaşan eserleri hangileridir?
&Makalatul islamiyyün,
&El ibane an usulid diyane,
&El luma,
&İstihsanul havz fi ilmil kelam
115-Eş’ari âlimler kimlerdir?
&İmam Eşari, Bakıllani, İbn Furek, El Bağdadi, El Cuveyni, Gazali, Şehristani, İbn Tumert, Fahreddin Razi, Adüdiddin el İci, Beyzavi, Mesud b. Ömer et Taftazani ve Seyyid Şerif el Cürcani
116-Eşarilik mütekaddimun (1.dönem) döneminde daha çok kimlere karşı mücadele etmiştir?
&Mutezile ve Bâtıniliğe
117-Mağrib’de Zahiriliğin yerini Eşariliğin almasını sağlayan kimdir?
&Ebu Abdullah Muhammed b. Tumert
118-Eşarilerin görüşleri nelerdir?
&Tevhid
&İnsan fiilleri ve kesb
&Nübüvvet
&İman ve ameller
&İmamet ve siyaset
119-Eş’ari’ye göre evren nelerden oluşur?
&Cevher ve arazlardan oluşur.
120-Nasıruddin(dinin yardımcısı) lakabı verilen kişi kimdir?
&Ebu’l Hasan el-Eşari. Sünni akideyi geliştirip, yaydığından dolayı verilmiştir.